solfege-3.22.1-pre1 (100%) by Josef Andersson

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons May 17 14:01:12 CEST 2017

Den 2016-05-05 kl. 07:22, skrev Translation Project Robot:
> Hello, members of the Swedish team.
>
> The TP-robot is happy to announce the presence of a new PO file:
>
>     http://translationproject.org/PO-files/sv/solfege-3.22.1-pre1.sv.po
>
> All of its 1102 messages have been translated.

Dags att ta sig en titt på denna.

>notename|b#
>h#
>notename|bx
>hx

Här används germansk stil på översättningen av dessa två strängar, med
"h" istället för "b". Resten av strängarna verkar följa anglosaxisk stil
med b.

>Ultralocrian
>Ultralorisk

"Ultralokrisk"

>Durfemton
>Durfemtonsskala
>Mollfemton
>Susfemton

Ingen av dessa sammansatta ord hittar jag i en internetsökning,  men såg
"Durpentaton" i musikordlistan du länkade i översättningen.

En möjlighet är därför "Durpentaton", "Mollpentaton" och "Suspentaton".

>Neopolitansk

"Neapolitansk". Flera förekomster.

>Nepolitansk
>Nepolitansk dur

"Neapolitansk" i båda dessa.

>No intervals selected for interval number %i.
>Inga intervall markerade för intervallnummer: %i.

Kolontecknet kan tas bort.

>User's Vocal Range
>Användarnas röstomfång

"Användarens"

>user manual will explain what you need it for.
>och användarhandboken förklarar vad du behöver för det.

"vad du behöver det för."

>Search untranslated lesson titles
>Sök ej översatta lektionstitlar

Möjligen "Sök oöversatta" för ökad tydlighet, man kan tolka
översättningen även som "sök inte" som det ser ut nu.

>måste du välja ett av de filer

"en av"

>Ackordion (norsk)
>Ackordion (svensk)
>Ackordion (som används i Finland)

"Ackordeon" är stavningen som används nu i SAOL och NE.

>All questions in lesson files of this type
>Alla frågor i lektionsfilen av denna typ

"lektionsfiler"

>Misslyckades med att läsa in förstasidan “%s“ hittades inte. Använder
standardsida.

Meningsslutet " hittades inte" kan tas bort.

>(spec file cleanup)
>(spec-fil uppstädning)

Denna skulle jag vända så att det blir "uppstädning av spec-fil" för att
undvika särskrivning.

>ärendehanteringssystemet på  http://bugs.solfege.org.

Dubblerat blanksteg.

>Naturlig minor

"Naturlig moll"

>«%s»

Franskt program upptäckt :-)
Upp till dig om detta är något du vill ändra, citationstecknen «»
motsvarar isåfall ”” i svenskan.

>interval|Doubly-augmented
>Överstigande

Denna skiljer sig inte från översättningen av "augmented". Kanske
"Dubbelöverstigande"?

>#. translators: d12 is a short string for octave + tritone
>#. I considered the name TT8 (tritone+octave), but rejected it.
>#: solfege/mpd/interval.py:143
>interval|d12
>F12

Förstod översättningarna av de andra "interval"-förkortningarna efter
lite eftertanke, men här är jag nyfiken vad F kan stå för?

>Ingen kadenser valda

"Inga kadenser"

>Dominant 7 chord with inversions
>Dominant septimackord med omvän

"omvändningar" om det inte är av utrymmesskäl det är förkortat.

>Is the fifth flat, in tune or sharp? %s
>Är kvinten sänkt, stämd eller höjd? %s

In tune översätts "ren" i strängarna efter.

>Är intervallet sänk, rent eller höjt?

"sänkt"

>%s cent fel

Sett till sammanhanget tror jag det blir tydligare med "procent" eller
"hundradelar".

>intonation|sänkt
>intonation|ren
>intonation|höjd

Utifrån hur liknande strängar fungerar skulle jag ta bort "intonation|"
i dessa. Ingen annan översättning har med det.

>Ange strukturen för tonarten in antal halvtoner

"i antal"

>Harmonic Minor Scale and its modes
>Harmonisk durskala och dess modus

"Harmonisk mollskala"

>Harmonic Major Scale and its modes - recognize structure
>Dubbelharmonisk skala och dess tonarter - känn igen struktur

Inledningen översätts "Harmonisk durskala och dess modus" i övriga strängar.

>Hungarian Minor Scale and its modes - recognize grade
>Ungersk skala och dess modus - känn igen nivå

"Ungersk mollskala" för att skilja denna från en senare sträng om
"Hungarian Scale"

>Neapolitan Minor Scale and its modes - Descending
>Neapolitansk mollskala och dess modus - stigande

"sjunkande"

>Neapolitan Minor Scale and its modes - arpeged by fourths
>Melodisk mollskala och dess modus - brutet av kvarter

"Neapolitansk mollskala"

>Romanian
>Romsk skala

Möjligen "Rumänsk" då Romsk redan används för Gypsy.