Re: GNOME 3.26 står för dörren

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Fre Sep 8 17:32:15 CEST 2017

> Strax över hundra strängar kvarstår, men
> tänker hinna med dessa innan veckan är slut.

Vi kan hjälpas åt! Jag skickade upp mina förslag:
gnome-shell: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/389995/0/0/
gnome-builder: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/390021/389420/0/
gnome-tweak-tool: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/390022/389647/0/

Förresten, jag såg att vi inte kommit överrens om hur vi ska översätta
"metered connection". Tre varianter förekommer "uppmätt anslutning",
"anslutning med begränsad surfmängd" samt "anslutning med datakvot".

Personligen känner jag att surfa är ett fint ord som hörde 1990-talet
till (se http://www.ordbruket.com/index.php/las-om-ord/36-surfa-pa-natet).
Än har våra kära telekombolag har ännu inte lämnat ordet surfa och
cyberrymd bakom sig (undrar om de övergett flexskiva, winchesterminne
och ADB (och då pratar jag inte om något kommandoradsverktyg för
Android))…

Kan det vara tydligare att tala om datakvot eller överföringskvot
eller datamängd?
"anslutning med begränsad datakvot"
"anslutning med begränsad överföringskvot"
"anslutning med begränsad datamängd"