Översättning av RMS: Personal Data Safe

Tomas Nordin tomasn at posteo.net
Tis Apr 10 22:49:40 CEST 2018

Anders Jonsson <anders.jonsson at norsjovallen.se> writes:

> Ja, det går bra att skicka förslag, så kan jag acceptera dem. Skapar man
> en användare kan man även spara ändringar direkt.

Nu blev det att jag samlade ihop mina förslag i en textfil, jag kladdar
in dem nedan.

> Börjar för övrigt fundera på om han även på svenska ska kallas
> "president" för FSF, eller om ordförande blir bättre.

Hmm. Svenska Wikipedia verkar tycka att ordet president finns som ledare
för organisationer, till exempel ledaren för Hells Angels :/
https://sv.wikipedia.org/wiki/President#Organisationer

Mina förslag nedan är skrivna inom citationstecken, många är mest
åsikter.

4/22

privata sfären. Det kan hända, om allmänheten gör kampanjen bredare
och djupare.

"Det skulle kunna hända"

5/22

bara [Facebook](https://www.theguardian.com/technology/facebook). Samt
djupare i betydelsen att gå vidare från att reglera dataanvändning

"Djupare, i betydelsen att gå vidare från att reglera dataanvändning"

6/22

Övervakningen som idag påtvingas oss överträffar med stor marginal den
i Sovjetunionen. För frihetens och demokratins skull behöver vi göras

"som påtvingas oss idag" känns naturligare för mig

kan man skriva något i stil med "överträffar vida den i Sov..."? Det
känns lite som att "med stor marginal" antyder att det finns en
mätning av något slag. Eller "överträffar stort den i Sov..."

7/22

måste designas så att det inte samlar in vissa data, om dess

"måste konstrueras så att det inte samlar in vissa data, om dess"

12/22

Dessa extratjänster skulle kunna erbjudas separat till användare som
efterfrågar den.

"efterfrågar dem"

15/22

misstänkta efter domstolsbeslut, för att respektera oss andras
integritet.

"för att respektera integriteten hos resten av oss"

16/22

and it is easy to come up with a way to make any particular data
useful for something.

användbart för systemet, och det är enkelt att komma på ett sätt att
få godtyckliga data att vara användbara för något.

"få någon särskild data att vara användbar för något."

17/22

(för att omarbeta Noam Chomskys fras). De flesta användare godkänner

"(för att återanvända Noam Chomskys fras). De flesta användare godkänner"

från många användare. Å andra sidan ignorerar användare villkoren då
ett system är avgörande i det moderna livet, som bussar och tåg, då
att vägra att ge medgivande är för plågsamt för att ens överväga.

"från många användare. Igen, användare ignorerar villkoren då..."

eller liknande, jag tror "å andra sidan" blir fel här. Resenärerna gör
som de som gick med på att byta bort sin förstfödde för lite wifi.

18/22

För att återställa integriteten måste vi stoppa övervakning innan den
ens ber om tillåtelse.

"ens ber om samtycke"