gcc-8.1.0 (100%) by Göran Uddeborg

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sön Juli 22 13:01:53 CEST 2018

Anders Jonsson:
> Så kommer en GCC-granskning igen. Som sig bör hittade jag några saker i
> den lååånga diffen:

Visst är den lååång!  Men inte längre än att dina falkögon kunde hitta
flera missar!

>  >%qs does not support feature %qs
>  >%s stödjer inte funktionen %qs
>
> "%qs" även i början

Jag trodde ett skript jag använder skulle hitta sådana fel.  Tydligen
fungerar det inte.  Jag får ta en titt på det; det är inget jag
skrivit själv och det är i perl, så det är inte helt
lättanalyserat. :-)

>  >%G%qD output
>  >msgstr[0] "%Gutdata från %qD
>  >msgstr[1] "%Gutdata från %qD
>
> Vet inte riktigt hur "%G%qD" ser ut då det utvecklas, men ser även en
> sträng där detta översätts "Utdata för %G%qD".

Det värsta är att jag inte heller vet.

När jag läser källkoden tycker jag det ser ut som att det skall bli
strängar som "gimple_label", "gimple_switch", och liknande rätt
interna saker.  Men hur jag än försöker lyckas jag inte trigga att det
blir något annat än en tom sträng.  Jag gjorde ett nytt försök nu när
du frågade, men jag kan ändå inte få fram det.

För att vara på den säkra sidan har jag skrivit om alla meddelandena
med %G till att följa formen av det engelska meddelandet.
D.v.s. varje sträng inleds med %G%qD, och därefter förljer själva
meddelandet.

Ett stort tack för den noggranna granskningen!