Tp-sv.se-domänen

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sat May 2 19:58:03 CEST 2020

Eftersom det kommit upp lite diskussion om att köra en egen mailman,
arkiven, etc, kanske det är läge att redogöra för hur tp-sv.se-domänen
hanteras.

- Domänen ägs av mig.  (Personligen eftersom det inte finns någon
  förening eller liknande som kan äga den.)

- listor.tp-sv.se har fram tills nu pekat ut SIS/Bthstudent.  Det är
  väl läge att ta bort den posten helt nu.

- www.tp-sv.se och ftp.tp-sv.se pekar på min egen server som
  står hemma hos mig, uppkopplad med en vanlig privatanslutning.

Jag övervägde om jag skulle sätta upp mailman också på min
hemmaserver.  Det finns dock några skäl till att jag är tveksam till
det.

- Medan trafiken till www- och ftp-sajterna är väldigt sparsam så
  används ju listan periodvis mer, även om det inte är en jätteaktiv
  lista.  Jag var tveksam om det vore rätt att "dra hem" den trafiken.

- Eftersom det bara är min personliga maskin kan inte tillgängligheten
  garanteras så bra.  Det skulle kunna hända att åker bort ett tag och
  något händer första dagen som gör att servern går ner och inte går
  upp automatiskt.  Eller att jag får något hårdvarufel som inte går
  att åtgärda så snabbt.  Om www- och ftp-sajterna ligger nere några
  veckor är kanske inte hela världen, men det känns lite mindre bra om
  det skulle drabba sändlistan.

- Jag har redan en tendens att ta på mig lite för mycket, det kanske
  inte är bra att ta på mig en sak till. :-)

Vi skulle kunna fundera på om vi vill ha arkivet liggande här.  Det
blir dels en fråga om hur mycket plats det tar.  Du hämtade alltihop
Sebastian.  Hur stort är det?

Det skulle också behövas något rimligt sätt att hitta bland breven.
En ren kataloglistning blir kanske lite magert, även om det skulle
vara googlingsbart då.

Kanske ett projekt för den händige?  Om någon sätter upp en arkivsajt
fixar jag så att arkiv.tp-sv.se pekar på den sajten! :-)