Översättning av BleachBit

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Aug 18 20:42:16 CEST 2014

On 2014-08-17 12:08, Josef Andersson wrote:
> Här kommer en översättning av städarprogrammet BleachBit, som ligger utanför GNOME.
> se https://launchpad.net/bleachbit
>
> Jag har uppdaterat ganska friskt i den gamla översättningen så en helgranskning vore toppen.:)

Här kommer den beställda helgranskningen:

>Hämtade podsändningar
>Ta bort hämtade podsändningar

Datatermgruppen [1] och Gnome använder stavningen "podd".

>URL:ar

Flera förekomster av denna. Blev osäker, tycker själv "URL:er" låter
bättre, så gjorde en mer grundlig genomgång:

Förekomst i Gnome: 5 st "URL:er", ingen förekomst av "URL:ar".
En sökning på svenska sidor på Google ger 18400 URL:er och 1950 URL:ar.

Språkrådet har följande att tillägga (Svenska skrivregler, 10.6.3):

"Vid n-genus har förkortningar med slut på betonad stavelse normalt
ändelsen -er, oavsett om slutljudet är en vokal eller konsonant: /en
NGO, flera NGO:er, en gps, flera gps:er/. Ändelsen -ar får ofta
förkortningar med n-genus som har betoning (också) på en annan stavelse
än den sista: /en cd, flera cd:ar, en BMW, flera BMW:ar/."

>Unnecessary file cleaner
>Onödig filstädare

Medan originalet är tvetydigt i om det är filerna eller städaren som är
onödiga tycker jag att översättningen är entydig i att det är
filstädaren i sig som är onödig. Vad sägs om "Städare av onödiga filer"?

>usage: %prog [options] cleaner.option1 cleaner.option2
>användning: %prog [alternativ] städare.alt.1 städare.alt.2

Här har kommit med en extra punkt efter båda "alt". Det är möjligt att
det fungerar i alla fall, men skulle själv inte chansa på det.

>uppdater winapp2.ini om en ny version är tillgänglig

"uppdatera"

>antivirusprogramet kanske blockerar den

"programmet"

/Anders