Kompletterat gnome-map

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat Aug 30 12:27:51 CEST 2014

On 2014-08-26 19:20, Mattias Eriksson wrote:
> Hej,
>
> Jag har kompletterat översättningen av gnome-maps med några strängar.
> Finns att granska här:
> https://l10n.gnome.org/vertimus/gnome-maps/master/po/sv
>
> //Snaggen

Mina synpunkter:

>"Du kan till och med söka efter specifika platser såsom “Pubar nära "
>"Drottninggatan, Stockholm“ eller “Hotell vid Alexanderplatz, Berlin“."

Fint att du hittat sidan med den svenska syntaxen. Tyvärr så har inte
språket för Nominatim uppdaterats på ett tag, så de korrekta
pluralformerna som lagts in i wikin fungerar inte ännu. Har frågat i
#osm-nominatim och fått svaret att en uppdatering ska ske "snart", men
bäst att inte hålla andan. Vad som fungerar i nuläget är "Pub" och
"Pubs". Som en första import skapades visst plural på alla språk genom
att lägga till s, vilket förstås väldigt ofta är fel.

Jag tycker vi kan ändra till “Pub nära Drottninggatan, Stockholm“ så att
det faktiskt ger några sökresultat.

>msgstr "Rutt-begäran misslyckades."

Denna kan skrivas ihop utan bindestreck. Är främst då svenska och
utländska uttryck skrivs ihop man använder sig av bindestreck, eller då
det behövs för läsbarheten.

>msgid "Start!"
>msgstr "Start!"

Eftersom det slutar med utropstecken är jag misstänkt att det är ett
verb. I så fall "Starta!".

>Kartor ger dig snabb tillgång till kartor över hela världen.Det låter dig

Mellanslag efter punkt.