Typsnitt (var: gLabels)

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Dec 29 22:41:50 CET 2014

On 2014-12-29 07:01, Jan D. wrote:

> Google har en liten överviks för typsnitt, 430000 mot  335000.  Toppträffarna handlar om datortecken, så jag tror inte tryckeribranchen står för övervikten.
>
> 	Jan D.

Har själv inte så stark åsikt i frågan typsnitt/teckensnitt, men gjorde
en snabb "site:"-sökning i Google för att se i vilken utsträckning olika
domäner använder orden.

Riksdag och regering samt de stora tidningarna använder främst typsnitt,
liksom idg.se samt apple.com. Datatermgruppen hade få förekomster av
båda orden, men en övervikt åt teckensnitt.

På microsoft.com dominerar som väntat teckensnitt då det används i
Windows gränssnitt, men förvånande i sammanhanget är att ändå 25% av de
samlade träffarna där är på typsnitt.

Sammanfattningsvis ser det för mig ut som att typsnitt är vanligt använt
och ser ingen direkt anledning att byta. En intressant sak i
sammanhanget är att om man klickar på "Läs mer om teckensnitt online" i
Windows så skickas man till
http://www.microsoft.com/typography/fontinfo/sv/ där det benämns
typsnitt, så de är inte heller helt konsekventa.

Nedan syns antalet sidträffar på "typsnitt" till vänster och
"teckensnitt" till höger för Google-sökningar på några olika domäner:

riksdagen.se:
135        30

regeringen.se:
61          24