Översättning av (Ubuntu Touch) "Calculator App"

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tors Juli 3 23:35:15 CEST 2014

On 2014-07-03 19:43, Erik Simmesgård wrote:
> Hej listan,
>
> Vänligen ögna igenom översättningsfilen för Calculator App (10 strängar)
> till Ubuntu Touch.
>
> Några funderingar:
> * Kan man nöja sig med NaN (Not a Number), AC och C (ska vara max 2
> tecken långt)? Jag verkar inte kunna hitta någon lämplig liknande svensk
> förkortning eller uttryck.
I alla fall AC och C har stått på miniräknare länge, så det är nog svårt
att hitta någon ersättning till dessa på max två bokstäver som är mer
lättförstådd.

> * Följer mina datumsträngar svenska normer? Dessutom osäker på om jag
> borde valt olika lokala datumsträngar eller om samma funkar på båda.
>msgid "dd MMM yy, hh:mm"
>msgstr "yyyy MM dd, hh:mm"
>
>msgid "MMM dd yyyy, hh:mm"
>msgstr "yyyy MM dd, hh:mm"

Detta kommer att sätta dagens datum som "2014 07 03" vilket visserligen
är bra för sortering, men det verkar som att originalet här mer siktar
på läsbarhet med "03 jul 14" samt "jul 03 14".

Skulle själv sätta "dd MMM yyyy" för båda datumen, eller "d MMM yyyy" om
man vill ha bort inledande nolla i datum. ("03 jul 2014" respektive "3
jul 2014")

>#: com.ubuntu.calculator_calculator.desktop.in.in.h:3
>msgid "math;addition;subtraction;multiplication;division;"
>msgstr "matematik;addition;substraktion;multiplikation;division"

Avslutande semikolon saknas.

Ser bra ut i övrigt.

> Vänliga hälsningar,
> Erik