Re: Översättning av Onboard

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Mon Juli 28 14:24:55 CEST 2014

Jag kollade lite rättstavning och lade märke till följande:

>msgid "Directed scan for 3 or 5 switches"
>msgstr "Riktad avsöking för tre eller fem byten"

avsökning.

> msgid "Floating Window Options"
> msgstr "Flytande valmöjligheter för fönter"

fönster

> msgid "Seconds of inactivity until active modifiers and layer keys are released. 0 to disable."
> msgstr "Sekunders inaktivitet innan aktiva modifierar- och lagertangenter släpps. 0 för att avaktivera."

Är lite osäker, men rådde det inte konsensus kring att använda
inaktivera istället?

> msgid "Insert word _separators"
> msgstr "Klistra in ord _delare"

"ord_delare" utan mellanslag tror jag.

> msgid "Always enable the system-provided hover click window when exiting Onboard."
> msgstr "Aktivera alltid systemets uppehålllsklickfönster när Onboard avslutas."

Nåja, två l räcker i uppehåll. :)

> msgid "Pause"
> msgstr "Pause"

Detta verkade komma i sammanhang med andra tangentbordsknappar.
I så fall kanske "Pause" är lämpligt. Jag vet inte om den vanligtvis brukar
heta något annat på svenska. BTW, vet du/någon hur man översätter
"Page Up" och "Page Down" till svenska "Sida upp" och "Sida ned" låter
som en dålig översättning, men jag har inte kunnat hitta en bild på ett
svenskt tangentbord där det står vad de kallas. Detta är vad jag minns
från gamla tangentbord från 80-talet som användes inom kommunen. :)

> msgid "Override auto-detection and manually select quirks\nQUIRKS={metacity|compiz|mutter}"
> msgstr "Åsidosätt autoupptäck och välj quirks manuellt\nQUIRKS={metacity|compiz|mutter}"

I detta fallet tror jag att även "quirks" kan översättas, men jag har
inget förslag på vad det borde stå, för "nycker" låter helt befängt. I
detta fallet handlar det ju förmodligen om special-hack för vissa fall
av mjukvara/hårdvara. Men tja... :-/

Jag hoppas återvända till filen senare idag för en grundligare granskning.