Konsol/Konsoll

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat Juni 14 16:19:17 CEST 2014

On 2014-06-14 14:39, Benjamin Tayehanpour wrote:

> I min Bibel (SAOB) finns både konsol och konsoll med.
>
> http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/127/6.html

Men endast konsol finns i SAOL.
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
Samma sak i de ordböcker från Bonniers eller Norstedts som jag tittat i.

Som syntes på [1] så tog Språknämnden även SAOB:s även-form i beaktande
då de valde konsol:

"Detta är ett problem, som jag själv hade anledning att fundera över i
samband med att jag utarbetade en uttalsordbok för något år sedan. Jag
noterade också att "konsol" var den enda stavningen i ordböckerna, medan
uttalet växlar mellan lång och kort vokal i den betonade slutstavelsen.
Ingenting hade hindrat mig från att ta in bägge stavningarna och kopplat
det ena uttalet till den ena stavningen, det andra uttalet till den
andra stavningen. Men jag ville inte införa en "nystavning" (nåja, den
finns med som "även"-form i SAOB, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/). Jag
valde slutligen att ange "konsol" kopplad till bägge uttalen. Det är ju
inte helt ovanligt att man har enkelstavning i sådana fall där uttalet
växlar, t.ex. "april", som i varje fall i Sydsverige uttalas med lång
vokal, i övriga delar med kort. Mindre vanligt är det att man i sådana
fall har dubbelstavning.

Om uttalet med kort vokal skulle bli (helt) dominerande, ser jag ingen
anledning till att man inte ändra stavningen till "konsoll". Och jag
skulle inte protestera om du redan nu gjorde det. Möjligtvis skulle
datorns stavningskontroll göra det.

Vänliga hälsningar
    Claes Garlén "

Även om språknämnden inte helt stänger dörren för en stavning med två l
så ser jag ett värde i att använda den vanligast förekommande och mest
allmänt accepterade stavningen, vilket såvitt jag kan se är konsol.

/Anders

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Spelkonsoll