Konsol/Konsoll

Tomas Gradin tg at df.lth.se
Mon Juni 16 23:02:33 CEST 2014

> Vad jag vet/tror så är SAOB en gammal odrbok som inte uppdateras
> överhuvudtaget, att SAOB läggs ut på nätet innbär inte att man bör
> använda den som ordbok. Om det inte gäller gamla ord förstås, som kanske
> inte används längre och saknas i moderna ordböcker eller lexikon.

SAOB har ett helt annat syfte än en "normal" ordbok: den är en
etymologisk ordbok som härleder ursprunget till precis alla ord i
svenskan efter 1523.

Visst uppdateras den, men inte på det förväntade sättet utan genom att
det tillkommer ord på slutet. De är på T nu :)

"S" tog flera decennier, men så börjar också cirka 25% av alla svenska
ord på just "S".

Hela ordboken beräknas vara klar 2017 och då börjar men på "A" igen och
ser var som behöver läggas till eller fräschas upp.

> Vi bör helst använda moderna ordböcker, min SAOL från 70-talet börjar
> väl bli lite gammal, kanske. Men där stavas ordet "konsol" konsol och
> inga alternativ anges. I plural stavas det konsoler.

SAOL är ingen ordbok utan en ordlista (därav namnet). Skillnaden är att
ordlistor inte innehåller etymologi utan håller sig till stavning och så.

> Dessutom kan vi inte börja stava orden efter hur de låter i de olika
> landsändarna, det skulle isåfall bli ett riktigt sammelsurium. :)

Milt sagt :)

/tg