Onlinekonto vs nätkonto

Josef Andersson josef.andersson at gmail.com
Sat Mars 1 08:34:00 CET 2014

Hej,
jag översätter i Ubuntu, och det uppstod en fråga om ordet Online-konto
som finns i den befintliga översättningen.

Jag ser dessa alternativ:

Alternativ 1:
Vi byter namn på Online-konton även i systeminställningar till Onlinekonton
(enligt datatermsgruppen rekommendation, "Om man trots våra
rekommendationer vill låna in eng. on line bör det skrivas i ett ord,
online, i sammansättningar t.ex. onlinetjänst"

ELLER
så låter vi det generellt heta nätkonton, då även i systeminställningar.
Nätkonton ju också ett vad det verkar ett vedertaget begrepp om man
googlar på svenska.

Av dessa alternativ röstar jag då på nätkonto, även i
systeminställningar framöver.

Men vad säger ni på tp-sv-listan om detta, vad är det rätta?:)

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson