Selektiva tangenter

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Mon Mars 3 02:50:05 CET 2014

Vid översättning i Ubuntu stötte jag på "Studsande tangenter" som svensk
översättning av "Bounce Keys". Begreppet syftar på en funktion för att
förhindra oavsiktliga dubbla tangenttryckningar. Om t ex en darrhänt
person trycker två gånger i snabb följd på samma tangent, ignoreras den
andra tangenttryckningen.

Då användningen av översättningen "Studsande tangenter" tycks ha fått
viss spridning, vill jag dela med mig av mina funderingar här.

Engelskans "bounce" har flera betydelser, och detta förefaller vara ett
exempel på att någon utgått från en betydelse som inte har något att
göra med innebörden av begreppet "Bounce Keys". Innebörden är att den
andra tangenttryckningen avvisas eller ignoreras eller något åt det
hållet - inte att tangenterna studsar omkring.

Motsvarande funktion i Windows kallas "Filter Keys", så jag övervägde
"Filtrerade tangenter", men stannade till sist för "Selektiva tangenter".

Så nu har vi dessa tangentbordsfunktioner för att underlätta för
rörelsehindrade:

Sticky Keys -> Klistriga tangenter
Slow Keys   -> Tröga tangenter
Bounce Keys -> Selektiva tangenter

Lite lustigt kanske det låter, men ovanstående översättningar är rimligt
vettiga, tycker jag, om man ser dem tillsammans med beskrivningarna av
respektive funktion.

Hoppas på instämmande i den svenska FOSS-världen.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj