Översättning av baobab

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Mars 24 13:33:34 CET 2014

On 2014-03-24 12:38, Josef Andersson wrote:
> Här kommer mina synpunkter/funderingar.
> Tips: Använd gärna podiff för att skicka en diff till sändlistan.
> http://puszcza.gnu.org.ua/projects/podiff/
Ska göra det om jag översätter något utanför gnome, men tycker annars
diff-funktionen på l10n.gnome.org fungerar utmärkt. Ska länka direkt
till diffar i fortsättningen.

> #: ../data/baobab.appdata.xml.in.h:1
>
>  or volumes and give a graphical representation including each "
> 	29	"directory size or percentage."	"directory size or percentage."
> 	30	msgstr ""		32	msgstr ""
>  Ett enkelt program som kan söka av antingen specifika mappar (lokala
> eller	fjärr) eller volymer och ger en grafisk representation med varje
> mapps "
>
> Directory brukar översättas katalog, Folder->mapp. Håller dock med om
> att det förmodlingen är "folder" de egentligen menar här. Hmm...
Ser att de använder både folder och directory i samma mening, och att
det är enda gången directory används i programmet. Behåller tills vidare
mapp även för directory där. Lägger dock Folder->mapp och
Directory->katalog på minnet för framtida referens.

> : ../data/org.gnome.baobab.gschema.xml.in.in.h:6
> 	67	msgid "The initial size of the window"		70	msgid "The initial size
> of the window"
> 68	msgstr ""	n	71	msgstr "Ursprunglig storlek på fönstret"
>
> "Fönstrets ursprungliga storlek" klingar bättre tycker jag.
>

> #: ../data/org.gnome.baobab.gschema.xml.in.in.h:8
> 	77	msgid "The GdkWindowState of the window"		78	msgid "The
> GdkWindowState of the window"
> n	78	msgstr ""	n	79	msgstr "GdkWindowState-tillståndet för fönstret"
>
> Samma här: "Fönstrets GdkWindowState-tillstånd" klingar bättre tycker jag.
Fixat dessa.

> 	msgid "Treemap Chart"
> 191	msgstr "Visa som träddiagram"	n	180	msgstr "Trädkartsdiagram"
>
> Kanske skulle vara Träddiagramkarta? Träddiagram är vedertaget ord, mig
> veterligen är inte Trädkartsdiagram det.

Det är inte vanliga träddiagram som används.

http://www.danielnylander.se/docs/baobab/baobab-treemaps.xhtml

Bilden till vänster är ett träddiagram, den till höger är vad som finns
i baobab.

Har lagt upp en ny version:

Diff mot min förra version:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/201043/200980/0/