Översättning av Geary master

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Mars 25 17:03:15 CET 2014

Anders Jonsson:

> Några förekomster av detta. Det är kanske bara jag, men tycker själv att
> "misslyckades med att <verb>", eller om man vill få det kortare, "kunde
> inte <verb>", låter bättre.

Nej, det är inte bara du.  Diskussion om huruvida det måste vara "att"
efter "kommer" lär vara en av de vanligaste frågorna till programmet
Språket i P1.  Och detta är väl lite släkt med det.

Länken nedan slutar med ett råd som jag tror kan vara bra, nämligen
att: ett "att" för mycket oftast stör mindre än ett "att" för lite.

http://dinsvenska.se/ordformer/ar-det-ok-att-utelamna-att-och-skriva-till-exempel-lisa-kommer-vara-dar-istallet-for-lisa-kommer-att-vara-dar/