Översättning av BOINC Client samt Manager

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Sat May 10 23:19:45 CEST 2014

Tack för granskningarna Anders. Rättat Client/Manager efter alla dina
synpunkter. Jag väntar ett tag till innan jag skickar in dem till
BOINC-projektet ifall att andra har synpunkter.

Kommentarer:

> Börjar tro att du utgått från nb.po för översättningen :-)

Næsten, den danske:)

> Börjar fundera vad som är vanligast använt av initialisering och
> initiering. I vilket fall ditt val vad du vill välja.

Tar initiering rakt av. Sökte, och det verkar också vara det som används
oftast i GNOME.

> Kan saknas ett "Visa" i de två första om du inte har någon speciell
tanke där

Översättningen fick inte plats i GUI:et på några ställen när Visa stod
med. Det gäller knappar.

> Böjningen på total känns inte klockren då jag tycker att total är ett
> substantiv här. Kan inte hitta någon säker källa på vad plural av >total
> är, men totaler känns för mig minst konstigt.

Jag använde begreppet totalsumma samt användartotalsumma istället - jag
hade använt det på annat ställe i översättningen. Det borde fungera?

En annan allmän fundering jag kom att tänka på var om det ska heta Bakåt
eller Tillbaka då man går bakåt ett steg i ett GUI. Söker man i GNOME så
verkar det vara vanligast med Bakåt, och sålunda även i denna översättning.

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson