RE: SV: Kolon som separator för klockslag

Rune Karlsson kraputsniq at live.com
Ons May 14 12:03:43 CEST 2014

Efter att ha läst igenom tråden så röstar jag för att man använder kolon som separator för klockslag. Det ser ut att att vara den klart bästa vägen!

/Rune
Date: Wed, 14 May 2014 07:27:38 +0200
From: snaggen at gmail.com
Subject: Re: Fwd: SV: Kolon som separator för klockslag
To: tp-sv at listor.tp-sv.se
CC: tp-sv at listor.tp-sv.se

Ja, då är det alltså bekräftat att även Språkrådet säger att det numera bara är en smaksak, detta kan alltså urarta helt :)
Som jag skrev i min tidigare analys av . och : som separator så tolkar jag situationen så vi numera har : som de facto standard för datorer och elektronisk utrustning i Sverige. Dessutom visade det sig att Gnome och andra Svenska översättningar redan idag använder kolon, vilket skulle innebära rätt så mycket arbete att ändra.
Därmed förordar jag att man använder kolon som separator för tid, eller rättare sagt tecknet '∶' (\u2236) som är ett vertikalt centrerat kolon.
//Snaggen