geary - master

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Fre May 16 10:59:45 CEST 2014

2014-05-16 10:07, Mattias Eriksson skrev:
> Det jag menar att tack vare att source används väldigt mycket i
> engelskan för att referera till källkod har detta blivit en naturlig
> användning. I svenskan används inte källa på det sättet, utan vi har
> konstant i stället refererat till källkod.

Av det skälet kanske den ursprungliga översättningen "Visa källkod" ändå
inte är så tokig, även om det i detta fallet inte handlar om programkod.

Jag använder Thunderbird och konstaterade just att "View source" där
översatts med "Visa källkod".

> men jag ändrar översättningen till den i mina ögon oklarare "Visa
> källa".

Min uppfattning är att "Visa källkod" vore bättre.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj