Fullständig översättning av gnome-user-docs

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Mon Nov 3 10:19:40 CET 2014

Här kommer del två med kommentarer från mig. Nu hann jag precis halvvägs med min granskning.:)

Generella:

touchpad -> styrplatta
Har själv skrivit fel på detta i andra översättning, men efter att ha tittat på sammanhangen är jag säker på att det ska vara en styrplatta som avses. Har rättat detta i andra paket.

desktop background --> skrivbordsbakgrund (vanligast i GNOME)

tap -->

Computer Swedens språkwebb säger.
tap - (to tap) - "tryck till", "håll pennan/fingret på..." - motsvarigheten till att klicka på handhållna datorer och mobiltelefoner med pekskärm. Betyder bokstavligen "knacka", men bör hellre översättas med trycka, trycka till eller hålla - "håll pennan/fingret på...".

Har själv översatt det till trycka/trycka till i tidigare översättningar.

preview-->Har översatts till Förhandsgranskning/Förhandsvisning
Jag började själv att fundera på när det heter vad. Hittade denna gamla diskussion.
http://www.softwolves.pp.se/misc/arkiv/sv/19/9728.html
Om användaren aktiverade funktionen-->förhandsgranskning
Om programmet aktiverade-->förhandsvisning

Det här sista var alltså bara en fundering, men vill du så kan du ju kolla igenom översättningarna för just preview och se om de följer detta
mönster.

Sedan lite blandade småsaker:

Som standard kommer du bara att se dolda filer i filhanteraren tills du stänger filhanteraren. För att ändra denna inställningen så att filhanterar alltid visa dolda filer se <link xref="nautilus-views"/>.

--> För att ändra denna inställning så att filhanteraren

När du tar bort en file flyttas den till papperskorgen

--> bort en fil

När du dubbelklickar på en fil i filhanterar kommer den a

--> filhanteraren

För att till exempel ändra vilket progarm som

--> program

Välj progarmmet du önskar och klicka <gui>Ange som standard</gui>.

-->programmet

Förhandsganska filer och mappar

-->granska

Återskapa en fil från Papperkorgen

-->Papperskorgen

Om du inte se sidopanelen, klicka på

-->ser

Tag bort en enheter säker som används
--> säker enhet

Om du vill kan du välja en annan mappa att spara

--> mapp

Filhanteraren <app>Files</app>

--> Heter Filer

Du måster registrera dig så

--> måste

 föredrar en med traditionell

--> en mer traditionell

För att växa från

-->växla

Detta göras via en bit mjukvara som

-->programvara

Lägg till tangentbordslayout

--> tangentbordslayouter (..layouts i originalet)

i vilken katagori som helst

--> kategori

För att ställa inte skärmarna så att de

--> För att inte ställa skärmarna

Du kan kasta om betende på vänster

--> beteende

 kommer en dialog rut

--> dialogruta

<gui>Fråga innan papperskorgen töms eller filer tas bort</gui>

--> innan Papperskorgen (kanske ska vara versaler för den på flera ställen)
--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson