Fullständig översättning av gnome-user-docs

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tis Nov 4 14:56:14 CET 2014

Här är min tredje och sista granskningsdel av GNOME-user-docs, dvs resterande 50%. Bra jobbat alla inblandade!
Jag har försökt att rensa sådant Anders hade med i sina två sista granskningsbrev, men några överlapp finns
säkert.

> som du letar efter kan du manuellt ansluta till en server genom att skriva in dessa internet-/nätverksadress.
--> dess

> delen av dressen
--> adressen

> zooma i en mappar genom
--> i en mapp

> information som filtype, fi
--> filtyp

> For certain types of files, such as images and videos, there will be an extra tab that provides information like the dimensions, duration, and codec.
--> Denna mening är inte översatt

> Detta fällt visas
--> fält

> Varje file räknas
-- fil

> Storlekar kan anges i bytes, KB, MB eller GB; i fallet med de sista tre så anges storleken i bytes också inom parenteser. Tekniskt är 1KB 1024 bytes, > 1MB är 1024 KB och så vidare.
--> bytes heter byte även i plural

> som hetter
--> heter

> för att kontroller om hårddisken
--> kontrollera

> Filahanteraren kan <link xref="nautilus-connect">bläddra
-->Filhanteraren

> Behöver jag ett anti-virus-program?
--> antivirusprogram

> till att håll din dator säker.
--> hålla

> Beroende på hur din dator är inställt
--> inställd

> dig hut du installerar det
--> hur

> Om din distribution in har ett Moonlight-paket
--> inte

> kan ändra denna inställningen.
--> den inställningen

> nödvändiga fjärråtkomst tjänster.
--> fjärråtkomsttjänster

> verkar var långsamt
--> vara

Förhoppningsvia kommer du att lyckas ansluta till VPN:et.
-->..vis

> rektangulära Ehternetporten
-->Ethernet

> hotspot
-->Mestadels har accesspunkt använts för Hotspot i tidgare GNOME-översättningar.
CS Språkwebb säger "surfpunkt,Kallas också för surfplats eller accesspunkt."
Ändras på flera ställen.

för den trådlösa acesspunkten.
--> accesspunkten

> fastprogramvara
--> fast programvara

> Medarbetar för Ubuntu dokumentations-wikin
--> ..arbetare

> Vissa enhets drivrutiner
--> enhetsdrivrutiner

> inkludera sändlistor och webbchatter
--> ..chattar

> dess version av “fastprogram“ (firmware)
--> fast programvara

> Försätt datorn i viloläge suspend
--> på just detta ställe har suspend översatts till viloläge, men är annars vänteläge  i GNOME o övriga översättningen, och bör så vara vänteläge här med.

> “Låt inte batteriet blir för lågt“
--> bli

> Bärbara datorer försätts i vänteläge --sleep
--> sleep har jag enligt windows-terminologin tidigare översatt till strömsparläge, så ser gärna det här med.

> Den bärbara datorn fläkt kör alltid
--> datorns

> Vissa bärbara datorer behöver extra mjukvara för att kontrollera sina kylfläktar effektivt
--> programvara

> [...]

> Om du försatte din dator i vänteläge och sedan startade den igen, men inga av dina dokument eller program är öppna så misslyckades den troligtvis med > att korrekt försättas i viloläge. Ibland händer detta på grund av ett mindre problem och datorn kommer att kunna försättas i viloläge nästa gång du > > provar. Det kan också hända om du har installerat en mjukvaruuppdatering som krävde att datorn skulle startas om; i detta fallet kan datorn ha stängt > ner istället för att försättas i viloläge.

--> i just dessa 3 paragrafer har hibernate ibland översatts till vänteläge, men annars är hibernate viloläge i GNOME o övriga översättningen, och bör således vara vänteläge i dessa 3 med.

> Hur du avbryter ett väntaden jobb o
--> väntande

> Avbryt, pausa eller släpp ett skrivarjobb (flera tillfällen)
--> På några ställen har print jobb översatts till annat än utskriftsjobb, vilket är det som förekommer mest i GNOME och i övriga översättningen.

> You can also use the <gui>Orientation</gui> drop-down list to choose a different orientation:
> Du kan också använda listboxen <gui>Orientering</gui> för att välja en annan orientering:
--> rullgardinsmeny istället listboxen (likt övriga översättningen).

> Privacy Settings
--> Brukar översättas sekretessinställningar. Heter så i t.ex. Gnome shell. Kan finnas på några ställen till i filen.

> för att rensa din dator
--> din dators

> från att språka dina nyligen
> Att språka nyligen använda filer och mappar kan göra det enklare
--> spåra

> Ändra hur länge det tar innan skärm låser sig själv i inställningarna
--> skärmen

> Du kan bläddra genom, sök och spela median på din dator
--> ,söka och spela media

> dash
Dash är översatt till Favoriter - men tycker inte att det riktigt berättar vad det är.
Dash är egentligen bara egennamnet på själv dockan i GNOME 3. https://en.wikipedia.org/wiki/GNOME_Shell . Funderar på om det inte är
vettigt att behålla namnet rakt av bara. Så gjorde vi i Ubuntuöversättningen.
Jag har tyvärr inget riktigt bra förslag annars just nu.
Vad tycker du Sebastian?

> Du kan starta ett program i en <em>new</em> arbetsyta
-->ny??

> När du loggar in första gången kommer du att se ett tom skrivbord och systemraden.
--> tomt

--> banners??

> samt en tom arbetstya
--> arbetsyta

> Arbetsytsväxlaren</link>.
-->Arbetsyteväxlaren. Flera ställen.

> gateway
--> har översatts till rutt på några ställen - brukar vara oöversatt i GNOME och bara skrivas gateway

> Din webbläsare och operativ system bör detekteras
--> operativsystem

> välj typen av programvaruinstallerar som fungerar
--> programvaruinstallerar

> när ljud spellas på din dator s
--> spelas

> Prova att koppla in högtalar kabeln i olika
-->högtalarkabeln

> Lägg till nya användare så att anda personer kan logga in på datorn.
--> andra

> GNOME:s hjälp blir översatt av en världsomspännande grupp av frivilliga.
--> community har tidigare översatts med gemenskap (vilket jag tycker är ett fint ord för övrigt:).
Bort med grupp och in med gemenskap.

--> Ritplatta (relativ)  ska vara Styrplatta (relativ). Man kan använda Wacom-plattan som en Styrplatta i det läget. Du kanske rättat
det här redan från mitt förra granskningsmail när du läser det här, men iaf.:)

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson