Bluetand? Blåtooth?

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tis Sep 2 01:12:06 CEST 2014

> Ok, här behövs konsensus och ett visst mått av uppstädning.
> Jag förespråkar Bluetooth trots det ursprungliga försöket att
> använda Blåtand som begrepp när tekniken lanserades. Det
> gör jag enkom för att Bluetooth verkar vara mer frekvent och
> därför det som en användare kan tänkas förstå bäst.

Jag satsar också alla mina kort på Bluetooth, just på grund av att:

* blåtand verkar ha fallit bort ur den generella dagliga användningen
och att jag tycker att översättningar får vara pragmatiska.
* Andra operativsystem använder Bluetooth.
* CS ordlista nämner inte ens blåtand - http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=bluetooth
* Datatermgruppen säger att det helt ok att använda Bluetooth.

(Men skulle det bli en överväldigande konsensus om att använda blåtand är det också ok, då har vi i alla fall gjort ett val.)

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson