Två luddiga strängar i gnome-calculator

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Sön Sep 7 20:12:38 CEST 2014

hmmm... jag är inte helt övertygad. Invers är en vedertagen
mattematisk term och då blir det bara konstigt att skriva om den till
något mindre vedertaget.
Sedan är "Inversad" felaktigt, och jag har kollat lite olika ordlistor
och ordböcker för matte (exempelvis
https://www.acc.umu.se/~olletg/donner/dox/matordbok.pdf ) och har
korrigerat gnome-calculator så att Invers används mer korrekt.
För knapparna i GUI och accessability använder jag bara "Invers", då
andra knappar även använder grundform som Rot, Exponent, Logaritm mm.
"Inverserad sinus ...." har jag korrigerat till "Inversa sinus" som är
den korrekta benämningen.

//Snaggen

sön 2014-09-07 klockan 11:57 +0200 skrev Josef Andersson