Översättning av gitg

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Sep 15 22:58:10 CEST 2014

On 2014-09-12 22:07, Sebastian Rasmussen wrote:
> [...]
> samma terminologi som Peter Krefting använde när han
> översatte git i sig. Anledningen till detta är att jag tror att
> det skapar mindre förvirring om man växlar fram och tillbaka
> mellan git och gitg i så fall:
>
> https://github.com/git/git/blob/dc4a1ba99c968d71ebe27c05c5a600e6df74e408/po/sv.po
>
> Ett exempel på detta är att jag översätter "repository" med
> "arkiv" och sålunda även "git repository" med "git-arkiv", samt
> använder termerna "stashen" och "stasha". Detta trots den
> normalt påbjudna översättningen "förråd" för engelskans "repository".

Mina synpunkter:

>Standardmapp i vilken nya arkiv bör förslås att bli klonade.

"föreslås"

>collapse
>kollapsa

Ser att "fälla in" använts i gtk+. Skulle föredra det eller något annat
som låter mindre svengelskt än kollapsa.

>vid vilken koumn

"kolumn"

>ämnesmaginal

"marginal"

>the files %s and `%s'?
>filen %s och “%s“?

"filerna"

>Create Tag
>Skapa tag

Stavas tagg i efterföljande strängar.

>permanentvill

"permanent vill"

>msgid "Add _signed-off-by signature"
>msgstr "Lägga till _signed-off-by signatur"

Tror mer på "Lägg till" härom det inte finns någon speciell anledning
till att verbet ska vara på grundform.

Sedan skulle jag  föredra _signed-off-by-signatur på grund av min
särskrivningsallergi.

>msgid "Tag _name:"
>msgstr "_Tagnamn:"

"_Taggnamn:"