Re: Uppdateringar av de olika installerarna för Ubuntufamiljen

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tors Sep 18 17:25:31 CEST 2014

On 2014-09-17 20:26, Josef Andersson wrote:
> [...]
> ta del av alla fina rättningar tp-sv har gjort. Har uppdaterat bildspelen som körs
> under installationerna för edubuntu, ubuntu, kubuntu, xubuntu, lubuntu, ubuntu gnome, ubuntu studio
> och bifogar dessa i en zip om någon känner sig sugen att ta sig en titt.:)
> Kan vara bra att veta att det är inte jättestora filer, inte heller tekniska (skönt att slippa skriva ”%s” för en gångs skull.:)
> samt innehåller några Ubuntuspecifika termer, typ programförrådet, programcentralen och Dash.
> Jag skickar upp det i launchpad och rättar i efterhand om synpunkter inkommer.

Tittade igenom lite snabbt och har följande förslag i de olika filerna:

po_edubuntu_ubiquity-slideshow-edubuntu-sv.po:

>Logiska puzzel: utformade för att utmana dina resonemang- och dina
tankeförmågor.

"pussel"?

po_kubuntu_ubiquity-slideshow-kubuntu-sv.po:

>Kubuntugemenskapen i samarbeter med

"samarbete"

>Kubuntu is designed to be easy.
>Kubuntu är designat till att vara enkelt.

Skulle själv skriva "Designat för".

po_lubuntu_ubiquity-slideshow-lubuntu-sv.po

>multplattformswebbläsaren

"multi"

>Den stödjer många chatttjänster som AIM, Google Talk och Facebook.

Trippelkonsonant vilket undviks i svenskan. Skulle själv skriva
"chattjänster".

po_ubuntu-gnome_ubiquity-slideshow-ubuntu-gnome-sv.po

>Webläsaren Firefox

"Webb"

>Rhytmbox låter dig organisera din musik och lyssna på Internetradio
>Musikspelaren Rhytmbox

"Rhythmbox" på båda ställen

>GNOME Videos allows you to easily watch videos from your computer, DVD,
or streamed over the Internet.
>GNOME Videos låter dig enkelt se filmer från din dator, dvd eller
strömmade över Internet.

Videos (eller Totem som det har som formellt namn) är översatt till
Videoklipp på svenska.

>Skapa proffesionella dokument

professionella

po_ubuntustudio_slideshow-ubuntustudio-sv.po:

>Tack för att du valde Ubuntu Studio.. och välkommen till installationen.

".." i mitten kan ersättas med något annat. Exempelvis "," som i
originalet, eller utan skiljetecken över huvud taget.

>Sekvensredigaren

"redigeraren"

po_xubuntu_ubiquity-slideshow-xubuntu-sv.po

>På den vänstra sidan kommer du att se en Xubunutu-logo.

"Xubuntu"