Uppdaterad xkeyboard-config

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Sat Jan 17 00:45:45 CET 2015

On 2015-01-16 23:54, Anders Jonsson wrote:
> har uppdaterat xkeyboard-config på translationproject.org
>
> Några få ändrade rader, bifogar diff för den som är intresserad.

Jag har en synpunkt på översättningen, dock inte på de senaste ändringarna.

Det moderna namnet på språket som talas i Bangladesh är Bangla. Bengali,
som är det gamla namnet från kolonialtiden, håller på att mönstras ut av
dem som bor i landet. Med utgångspunkt från
https://launchpad.net/bugs/991002 har jag initierat ändringar av
originalsträngen från Bengali till Bangla på ett flertal ställen,
inklusive xkeyboard-config. Ser nu att den nya strängen "Bangla"
översätts till "Bengali" i den svenska översättningen.

Som en gest till dem som bor i Bangladesh, tycker jag att även vi i
Sverige bör använda det moderna namnet Bangla. Om ingen annan
misstycker, vore det bra om du kunde göra den justeringen i
översättningen av xkeyboard-config.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj