din/ditt batteri

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Sep 22 11:57:23 CEST 2015

Anders Jonsson:
> Förtydligande: vad jag menade var att om %s både kan vara ord med n- och
> t-genus, som exempel "batteri" och "mobiltelefon" så kommer det behövas
> en felrapport.

Och egentligen behövs det i vilket fall som helst, förutsatt att det
över huvud taget kan vara mer än ett ord.  (Och varför skulle det
annars stå %s?)  Även om alla orden råkar ha samma genus i svenska
finns det säkert något språk där det inte fungerar.  Som programmerare
behöver man förstå att det inte fungerar att "bygga meningar" på det
här sättet om de skall vara översättbara.

Sedan kan man ju vara bekväm.  Om det bara är ett möjligt genus på
svenska kan man låta den som översätter till ett språk som faktiskt
drabbas  göra felrapporten.  Därav "egentligen".