Re: Vad har hänt med mina översättningar?

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Sep 22 19:42:53 CEST 2015

On 2015-09-22 19:22, Erik Sköldås wrote:
> La märke till att handböckerna till spelen
> Tali och gnome-klotski, skickade in översättningarna på dessa under
> våren.
>
> men nu är dessa åter markerade som inte översatta,
> (senast översatt 2009 samt 2008 enligt gällande po-fil med Daniel
> Nylander som senaste översättare)
>
> https://l10n.gnome.org/languages/sv/gnome-3-18/doc/
>
> men när jag tittar på historiken så finns den översättning jag
> skickade in för en tid sedan.
>
> Tali
> https://l10n.gnome.org/media/upload-backup/tali-gnome-3-16-help-sv-629526_bsNcCLC.po

> [...]

Såg det tidigare och funderade då över det. Hittade att återställningen
gjorts som en nödlösning inför 3.18 på grund av licensproblem mellan
GFDL och CC-BY-SA för de ursprungliga engelska hjälptexterna
https://git.gnome.org/browse/tali/commit/?id=99ec572a9bf951144e92888ff8677a8f24f1f33c
https://git.gnome.org/browse/gnome-klotski/commit/?id=e3a2acead5eefd1c2268efd74c0f8e6d31bad423

Det verkar som att de kommer lösa det genom att använda GFDL även på den
nya hjälptexterna. Bäst är att vänta och se vad som händer. Hjälptexten
som just nu används är rejält gammal så jag tror inte att den kommer att
vara kvar så länge innan problemet lösts.