libc-2.22-pre1 (100%) by Göran Uddeborg

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Aug 2 17:17:48 CEST 2016

Anders Jonsson:
> Fanns en del strängar där olika antal \ används eftersom det byts
> citattecken. Jag vet inte hur många \ som exempelvis ett dubbelt
> citattecken ska föregås av i ett shellskript, och lyckades inte hitta
> hur man kunde testa strängarna, men kan i alla fall nämna de två sakerna
> som ser mest misstänkta ut enligt mig:

Nej, det är inte helt lätt att följa hur de här strängarna används.
Först avkodas de en gång av msgfmt.  Sedan står de i ett skalskript,
där de kan tänkas avkodas, och dessutom ges många till "printf" som
kanske avkodar en gång till.

Jag har nu försökt gå runt problemet lite genom att använda riktiga
citationstecken (”) som inte behöver skyddas så mycket.  Det reducerar
bekymret, men tar inte helt bort det.  Sedan har jag försökt provköra
skripten lite med mina nya översättningar, och gjort en del
justeringar.  De många stegen var i fissa fall till vår fördel.  Om
det var för många eller för få bakstreck resulterade det ibland bara i
att avkodningen skedde i ett tidigare eller senare steg, men att
slutresultatet blev detsamma.

Nu ser det bra ut, i de fall jag testat.  Men osvuret är bäst!  (Jag
testar genom att göra "sudo msgfmt -o
/usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES/libc.mo libc.po" och därefter kör jag
skripten, t.ex. "xtrace --help".)

> Slutligen visar pofilterflaggan endpunc ett dussintal strängar där "."
> eller "!" kan läggas till i slutet.

Hm, endpunc brukar oftast bara klaga på att jag bytt " till ”, så det
brukar jag inte ha med.  Men det kanske är dumt.  Jag tittar igenom
just libc nu och rättar det det är fel.  Det var mycket riktigt en
rätt stor del av endpunc-anmärkningarna som var riktiga fel.

Stort tack även för denna granskning!