Re: Översättningar av xdg-desktop-portal(-gtk) och flatpak...

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Fre Aug 12 15:52:30 CEST 2016

Den 2016-08-10 kl. 13:55, skrev Sebastian Rasmussen:
> Hej
>
> Jag gör här ett litet gästspel i kategoring freedesktop.org
> <http://freedesktop.org> (non-GNOME).
> Vad tror ni om följande?
>
> xdg-desktop-portal: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/329597/0/0/
> xdg-desktop-portal-gtk: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/329598/0/0/
> flatpak: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/329623/0/0/

Har tittat på dessa tre nu. xdg-desktop-portal-gtk ser bra ut.

Har två tankar kring xdg-desktop-portal:

>Tillgång till din mikrofon kan ändras när som helst från
Sekretessinställningarna.

Litet s används i "sekretessinställningarna" i övriga strängar.

>"%s wants to play sound.
>%s vill spela ett ljud.

Kanske "spela ljud" eller "spela upp ljud" så behöver vi inte fundera om
ett ljud bara är en enstaka ton.

Slutligen såg jag följande för flatpak:

>MONITORPID
>ÖVERVAKNINGSID

"ÖVERVAKNINGSPID"

>exekversingsmiljö

"exekveringsmiljö"

>Initialize var from named runtime
>Initialisera var. från angiven kördtid

Ser "exekveringsmiljö" för "runtime" i övriga strängar, så det kan nog
användas här också.

>metdatan

met*A*

>PLATS FILNAMN NAMN [GREN] - Skapa ett enstaka-fil-paket från ett lokalt
arkiv

Inget avslutande mellanslag i originalet.

>msgid "Allow app to talk to name on the session bus"
>msgstr "Tillåt app att "

Halva meningen saknas.

>app:en
>app:ar

Brukar själv försöka hålla mig till "program" snarare än "appar" då det
inte gäller mobiltelefoner. Ifall du inte håller med så skulle jag i
alla fall vilja få bort kolonen så vi har formerna "appar" och "appen"
som ser bättre ut i längre text.

>Skapa ett arkiv från en bygg katalog

"byggkatalog"

>Initialisera katalog för bygge
>Byggkatalog %s är inte initialiserad
>Byggkatalog %s är redan initialiserad
>Initialisera en katalog för bygge

Datatermgruppen föredrar "Initiera", "initierad" i dessa strängar.

>En-rads ämne

Jag håller med Arve om att denna kan skrivas ihop.

>Inge namn angivet i metadata

"Inget"

>FILE - Export a file to apps
>FIL - Exportera en fil app:ar

Ordet "till" saknas.

># sebras: check how git translates pull

Hittade en sträng där pull översätts hämta i svenska git-översättningen,
så din översättning överensstämmer med det.

>uppdatera endast från lokal cach

"cache"

>Unknown socket type %s
>Okänd kontakttyp %s
>Expose socket to app
>Exponera kontakt till app
>KONTAKT
>Exponera inte denna kontakt för app

"uttag" används för "socket" i tp-sv-ordlistan:
http://www.tp-sv.se/#ordlista