gcal

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sön Aug 14 17:22:59 CEST 2016

Sebastian Rasmussen:
> Om jag söker lite verkar tjugond_e_dag och motsvarande trettond_e_dag vara
> vanligast

Det verkar nog bero lite på hur man mäter.

Jag får tillstå att Wikipedia har stavningen med e som
huvudalternativ.  Men den har i båda fallen stavningen utan e:et som
alternativ.  Och när jag googlar får jag 30000 träffar utan e, men
"bara" 20000 med e.

Det här är nog ett fall utan något entydigt rätt eller fel.  Bruket
varierar helt enkelt.  Och då tror jag att jag drar nytta av min
möjlighet som översättare att välja den variant jag själv tycker låter
mest naturlig. :-)

Jag låter det alltså vara som det är.