Re: Översättning av dokumentation för Seahorse

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sön Juni 26 23:34:16 CEST 2016

Den 2016-06-26 kl. 21:49, skrev Isak Östlund:
> Översättningen är klar och finns tillgänglig på
> https://l10n.gnome.org/vertimus/seahorse/master/help/sv
>
> Jag har kontrollerat språkbruk mot UI:t så att dokumentationen refererar
> till existerande fraser samt kontrollerat stavning. Men jag lyckades
> inte klura ut hur jag bygger och fälttestar hjälpfilen.
> Jag skulle uppskatta en granskning! Speciellt av någon som kan bygga en
> fungerande hjälpfil.

Då ska vi se om vi kan få byggandet att fungera. Är något steg för
kortfattat får du fråga upp:

1) Hämta hem källkoden, förslagsvis med git.

2) Det finns ingen svensk hjälpfil sedan tidigare, så i help/Makefile.am
måste raden "HELP_LINGUAS" redigeras så att den även innehåller posten "sv":

HELP_LINGUAS = cs de el es fr hu ru sv

3) Skapa mappen help/sv, stoppa din po-fil dit (med namnet "sv.po")

4) Kompilera seahorse (./autogen.sh && make). Om detta fungerar kommer
det att skapas massa *.page-filer i help/sv.

5) Öppna indexsidan med "yelp index.page" för att läsa den i yelp.

Fick för övrigt en varning då jag kompilerade:

"Warning: Could not merge sv translation for msgid:
Press the button marked with a <gui style="button">+</gui> on the left
hand side to add a photo."

(Ser ut som att detta beror på att ”<gui style=” blivit ”<gui=” i
översättningen.)