Re: Översättning av FSF Email Self-Defense

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tors Juni 30 22:28:00 CEST 2016

Hej,
Kul med nya översättare här på listan, och bra jobbat med
översättningen. Här kommer ändringsförslag från mig.

"använder för att sätta ljus på missbruk"
-> belysa missbruk kanske?

  "behöver du inte ladda ned"
-> behöver du inte hämta (vi brukar inte använda ladda ned i GNOME etc)

"välj Add-ons (det kan ligga under sektionen Verktyg)"
->välj tillägg

"För att använda systemet GnuPG, behöver du en publik"
-> publik nyckel ska egentligen vara öppen nyckel (enligt
datatermgruppen, och också så vi brukar översätta i GNOME etc.)
Flera ställen.

Vi ska diskutera mer om det i nästa steg.
-> Låter kanske mindre formellt med "Vi kommer att prata mer om det"

Enigmail-Assistenten
->-assistenten

På sidan med titeln "Encryption", välj "Encrypt all of my messages by
default, because privacy is critical to me."
På sidan med titeln "Signing", välj "Don't sign my messages by default."
På skärmen med titeln "Key Selection", välj "I want to create a new key
pair for signing and encrypting my email."
På skärmen med titeln "Create key", välj ett starkt lösenord. Du kan
göra det manuellt, eller så kan du använda Diceware-metoden. Att göra
det manuellt är snabbare men inte lika säkert. Att använda Diceware tar
längre tid och förutsätter tillgång till dice, men det ger ett lösenord
som är mycket svårare för en angripare att lista ut. För att använda den
metoden, läs avsnittet "Make a secure passphrase with Diceware" i den
här artikeln av Micah Lee.

-> Jag kollade denna instruktionsföljd i Enigmail och vad jag såg fanns
inte ordningen ovan. Kanske från en gammal version? Eller missade jag
något? Läge för en felrapport?

gå till Enigmail → Setup Wizard
->Installationsguide i den översatta Enigmail

En hel del annat för Enigmail står kvar på engelska i översättningen
fast tillägget är översatt till svenska. Exempel:
I ditt e-postprograms meny, välj Enigmail → Key Management.
Högerklicka på din nyckel och välj Upload Public Keys to Keyserver.
Använd den förvalda nyckelservern i dialogen.
Min nyckel dyker inte upp i listan
Prova att bocka i "Display All Keys by Default."
Klicka på Download Missing Key, och använd det förvalda
Recipients not valid, not trusted or not found".
Om allt går som planerat, borde det säga "Your signature was verified."
ågar "How carefully have you verified that the key you are about to sign
actually belongs to the person(s) named above?"
"Enigmail: Part of this message encrypted."

Kanske kan du översätta dessa också - jag antar, en läsare som föredrar
den svenska guiden också förmodligen använder svenska på skrivbordet.

Compromised har översatts till äventyrad
->brukar översättas komprometterad

Webbsidan sks håller en lista
-> kanske "har en lista"

Lämna feedback och föreslå förbättringar till denna guide.

-> Lämna synpunkter och föreslå

--
Vänligen/Best regards

Josef Andersson