Re: Översättning av handbok för Gtranslator

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat May 7 16:15:06 CEST 2016

Den 2016-02-29 kl. 20:42, skrev Josef Andersson:
> Tackar och bockar även för denna granskning.
>
> Se
>
> för en ny fantastiskt vacker och fin diff (hoppas jag).
>
> Jag höll inte riktigt med om
> då CC:s översättning använder tillstånd och inte rätt
> se https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.sv
>
> Jag minns att det var den jag följde nära när jag översatte just licensen.
> (Kanske är det gnome-sudoku som ska ändras?)

Tack för påpekandet. Uppströms används som sagt tillstånd, så vi kan se
till att använda det konsekvent. Har gjort ett litet nedslag i
hjälpfilerna och ersatt "rätt" med "tillstånd" i den där strängen.

Har i övrigt harmoniserat licensen till att alltid kallas "Creative
Commons Erkännande-DelaLika 3.0 Unported" så det ser lika ut i alla.
Vidare ändrat "work" från "program" till "verk" eftersom det handlar om
handböcker, så luras ingen att tro att det är programmen som använder CC.

Slutligen har jag ändrat så att "The GNOME Games" översätts
"GNOME-spelen" så är det tydligt att det handlar om spel i GNOME snarare
än det nya programmet som förvirrande nog tagit över namnet "GNOME
Games" ( https://wiki.gnome.org/Apps/Games )

Finns säkert mer att tänka på i dessa, men nu är ordbruket i alla fall
något mer konsekvent.

Smådiffar i massor:
five-or-more: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/319629/0/0/
four-in-a-row: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/319668/0/0/