[OT] Älvdalsk tangentbordslayout

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Tors Okt 6 19:54:36 CEST 2016

Hej!

Detta handlar vare sig om översättning eller svenska, och är alltså 'off
topic'. Å andra sidan är det en lokaliseringsfråga angående ett språk
som talas i Sverige, så kanske vill någon teknikorienterad linguist här
kommentera ändå.

Fakta om Älvdalska:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalska

SIL (www.sil.org) erkände nyligen älvdalska som språk, och älvdalska
fick beteckningen "ovd" i ISO 639-3.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/alvdalskan-erkant-som-ett-sprak

Det älvdalska alfabetet innehåller några speciella tecken:
ðÐ ąĄ ęĘ įĮ ųŲ y̨Y̨  ą̊Ą̊

De två första är inga problem; de finns på det vanliga svenska
tangentbordet:
<AltGr> + D = ð
<AltGr> + <Shift> + D = Ð

Resten är vokaler med ogonek ('svans'), och de är lite knivigare.

Jag blev tillfrågad att hjälpa till att skapa en älvdalsk
tangentbordslayout, och mitt förslag är att en tangent (jag valde <TLDE>
till vänster om ettan som normalt ger §-tecknet) görs om till en så
kallad 'combining ogonek'. Den lägger till en svans på det senast
skrivna tecknet, så för att t ex skriva ą̊ skriver man först å och
trycker därefter ned <TLDE>.

Om någon som är på ett Debian-baserat system vill testa, så finns en
modifierad version av paketet xkeyboard-config i ett PPA:

https://launchpad.net/~gunnarhj/+archive/ubuntu/elfdalian

Den exakta kodändringen jämfört med senaste Ubuntu-versionen av
xkeyboard-config framgår här:

https://launchpadlibrarian.net/288471958/xkeyboard-config_2.17-1ubuntu1_2.17-1ubuntu1+elfdalian~16.10.diff.gz

Det finns en älvdalsk tangentbordslayout för Windows:

http://www.glottorious.net/tangentbord/instruktioner_windows.pdf

Min första tanke var att göra på samma sätt i Linux, men det finns
tekniska begränsningar som gör att det tedde sig omöjligt eller i vart
fall väldigt krångligt. Tycker själv att användningen av 'combined
ogonek' är bekvämare.

Tanken är att skicka en patch till freedesktop.org, men vill ge
tillfälle till kommentarer/synpunkter innan jag gör det.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj