Re: [OT] Älvdalsk tangentbordslayout

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Fre Okt 7 00:00:57 CEST 2016

Tack för kommentaren, Marcus!

On 2016-10-06 23:36, Marcus Lundblad wrote:

> Om man har definierat en "compose"-tangent går det att köra:
> <compose> + A + , = ą
>
> osv.

Ja, det stämmer. Problemet är att "osv." gäller bara fram tills du
försöker skriva y̨ eller ą̊, vilket alltså inte fungerar den vägen. Om det
hade gjort det, hade det varit enkelt att kopiera Windows-lösningen jag
nämnde.

> Fast det kräver förstås ett extra steg av användaren

Ja, men det är inte det avgörande skälet till att jag (hittills) är inne
på lösningen med en tangentbordslayout som inkluderar Unicode-tecknet
'combining ogonek'.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj