Re: Menyalternativ med genvägar

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Fre Okt 7 03:41:51 CEST 2016

> Tänkte höra ifall det finns riktlinjer kring hur menyval med genvägar
> ska hanteras, exempelvis "(Y)es" där inmatning av 'y' kommer resultera i
> valet av "Yes". Min tanke var att översätta det som "Ja (Y)", känns
> detta som ett rimligt förslag?

Ibland tillåts översättaren att översätta tangentbordsgenvägen också och då
har du ju möjlighet att ändra från ”y” till ”j” och kan därför
översätta med ”(J)a”.
Men om du inte ombeds översätta den strängen så får nog ”Ja (Y)” duga.

Eventuellt måste du läsa lite i programmets källkod för att lista ut om
tangentbordsgenvägarna kan översättas.