fel i empathy's manual ?

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Sat Okt 8 19:48:10 CEST 2016

> det jag reagerade på är "click on the little heart"   borde det inte vara
> "click on the little star"
>
> I den version av Empathy som jag har installerad så har jag inget hjärta
> utan en stjärna,
>
> Har jag fel version installerad  eller är det ett litet fel i manualen.

Jag letade upp strängen "clikc on the little heart" här:

https://github.com/GNOME/empathy/blob/master/help/C/set-custom-status.page

Givet det hittade jag att man ska klicka på något som heter "Custom
Message" tidigare.

Denna verkar refereras till här (borde handboken också använda
ellipsis i "Custom Message" strängen ovan?):

https://github.com/GNOME/empathy/blob/master/libempathy-gtk/empathy-presence-chooser.c#L158

Lite gissande ledde till att jag trodde att:

COL_TYPE, ENTRY_TYPE_CUSTOM,

var den intressanta biten kod. Därefter greppade jag lite i koden och hittade

https://github.com/GNOME/empathy/blob/master/libempathy-gtk/empathy-presence-chooser.c#L319

som med "starred-symbolic" verkar välja att använda stjärnor för
anpassade meddelanden.
Därefter körde jag lite git log -p på
libempathy-gtk/empathy-presence-chooser.c som innehåller
denna koden och hittade att just funktionen
presence_chooser_set_favorite_icon() ändrats 2012:

https://github.com/GNOME/empathy/commit/d6a77965c34454700cad87a556745f9a2ace7231

Därifrån insåg jag att de också använde "emblem-favorite" tidigare. Då
återstår bara att lista ut
hur dessa ikoner ser ut. Efter som jag har lite GNOME installerat på
min maskin körde jag helt
enkelt "locate emblem-favorite" och "locate starred-symbolic" och
därefter körde jag

see /usr/share/icons/Adwaita/scalable/emblems/emblem-favorite-symbolic.svg
see /usr/share/icons/Adwaita/scalable/status/starred-symbolic.svg

Och då får man se ett hjärta respektive en stjärna. Så ja, jag håller
med dig, originaltexten är
direkt felaktig och bör uppdateras. Men då jag inte har hela GNOME
tillgängligt att testa så
krävdes det en hel del detektivarbete för att hålla med dig. :)

Felrapporterar du detta hos GNOME och skickar dem ett ändringsförslag?
Det vore utmärkt!