Översatt Monero Wallet Gui

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Tors Apr 13 07:34:56 CEST 2017

Hej

Jag har inte varit så aktiv, men så snubblade jag över projektet
https://getmonero.org/home som är en intressant kryptovaluta (då den har
fokus på integritet och anonymitet). Jag såg att deras GUI wallet (
https://redd.it/62e1mc) som de har i beta, behövde en översättning... så
jag har översatt den.
Jag bifogar filen så ni kan granska den om ni vill.

Dettta var en intressant översättning på flera sätt, dels terminologin, där
uttrycket Mining ställer till problem. På svenska blir det närmast
"Gruvdrift", vilket knappas passar in riktigt på CPU-mining och del är i
det närmaste omöjligt att verbifiera. Som verb använder vi ju "bryta",
vilket även det blir otroligt konstigt i sammanhanget. Så jag backade
tillbaks och funderade över vad man egentligen gör, jo man framställer
pengar. Och pengarna man pratar om i detta sammanhang är "coin". För
myntframställning använder vi två termer i sverige, prägling men även
myntning. Ordet "myntning" känns som en väldigt bra översättning för
"mining", dels för att det beskriver vad man gör men även för att det
ligger nära originalet. Så det kan nog tilltala aven de som är van att
snacka svengelska och använder "mining".

Jag vet inte om ni brukar använda andra uttryck, men i annat fall föreslår
jag "Myntning" som officiell översättning för "Mining" i kontexten
kryptovalutor.

Sedan var det en intressant översättning, då filformatet var nytt för mig
samt att de som kodar känns lite mindre översättningsfokuserade än inom t.
ex. GNOME projektet. I alla fall så får ni gärna granska och ha åsikter.

Översättningen finns även på min GitHub:
https://github.com/snaggen/monero-core.git   branch swedish_translation

//Snaggen