Re: Terminologidiskussion för GNOME-översättningar...

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tors Jan 5 13:38:21 CET 2017

Jag tycker nog att vi ska välja snabbmeny för context menu
då det är vad som används i Windows och macOS. Flersystemsanvändarna
får känna sig trygga med begreppen oavsett plattform och det betyder
också att begreppet är hyfsat inarbetat.

Se t.ex.
https://www.microsoft.com/Language/en-us/Search.aspx?sString=inverse&langID=sv-se

Om de andra termerna - jag tycker vi kan göra som din föreslagna uppdatering
d.v.s.

> keyboard shortcut key --> tangentbordsgenväg
> shortcut --> kortkommando
> accelerator key -> snabbtangent
> access key --> snabbtangent

Som ljuv musik:) - alla dessa termer har känts lite fluffiga vid
översättning, så det är bra att vi spikar dem.

Vi får se till att få upp dem på vår gnome-ordlista också.
https://wiki.gnome.org/Swedish/GNOMEOrdlista

Och det förstås - att göra själva jobbet.

/Josef

--
Vänligen / Best Regards
Josef Andersson