[Tp-sv] tigervnc

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Okt 19 15:06:35 CEST 2021

Jag tackar så mycket för granskningen, och har rättat det ni hittade.

> Monitor istället för skärm? Jag slog upp det på Termado, och de verkar föreslå
> 'bildskärm', men det kan nog kortas ner i sammanhanget.

Ja, självklart är "bildskärm" bättre. Jag har genomgående ändrat till
bildskärm respektive skärm beroende på vilket som var lämpligast i
sammanhanget.

> (Citationstecknen som du använder
> blir frågetecken i Thunderbird.)

Det borde det inte bli. Det är "RIGHT DOUBLE QUOTATION MARK"
(https://www.fileformat.info/info/unicode/char/201d/index.htm).
Fungerar Unicode i övrigt in din Thunderbird?

>     N msgid "Invalid mouse button %d, must be a number between 1 and 7."
>     N msgstr "Felaktig mysknapp %d, måste vara ett tal mellan 1 och 7."
>
> "Mysknapp"? Bästa tryckfel jag sett på länge! Sedan föreslår jag "ett nummer"
> eller "en siffra" istället för "ett tal", men jag är osäker på vad som passar
> bäst.

Jag valde "nummer" eftersom det här har funktionen att identifiera
något, ungefär som telefonnummer. Det RÅKAR vara begränsat till
ensiffriga nummer, men det skulle det inte behövt vara.