Komplettering av översättning av gnome-desktop licenserna

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tors Aug 14 14:43:29 CEST 2014

On 2014-08-11 18:10, Sebastian Rasmussen wrote:
> De består i princip enbart av ändrad syntax i olika
> fall, nästan inga ändrade översättningar i egentlig
> mening. Däremot ett par nya översättningar. För
> FDL kunde jag inte hitta någon officiell svensk
> översättning hos FSF, så jag gjorde en egen
> översättning av licensens inledande rad.
Har en del synpunkter på dessa, det mesta är stavfel och missade
mellanslag i befintliga översättningar.

> Ändringar för GPL:

>huvudkomponterna

"huvudkomponenterna"

>kompliator

"kompilator"

>trejde man

"tredje man"

>Var gång du distributerar Progamvaran

"distribuerar", "Programvaran"

>förmå Dig att betrida giltigheten
"bestrida"

>versionnummer

"versionsnummer", liksom det redan är i meningen innan.

>offentligjorts

"offentliggjorts"

> Ändringar för LGPL:

>Daniel Nylander <po at danielnylander.se>, 2006, 2007\n
>SpråkGruppen i Arendal AB <http://www.sprakgbg.se>, 1999\n
>Sebastian Rasmussen <sebras at gmail.com> 2014

En petitess, men eftersom nyare översättningar sedan tidigare var högre
upp i denna skulle du kunna sätta ditt namn först.

><year>2000</year> <holderFree Software Foundation, Inc.</holder>

Syntaxfel i HTML-koden här. Saknad ">".

>kompilerat omdet

"om det"

>till fri programvaraenbart

"programvara enbart"

>verksamhet ärförbjuden i lag

"är förbjuden"

>begränsningen att utgöra en fullvärdigdel

"fullvärdig del"

>Free SoftwareFoundation

"Free Software Foundation"

>ELLER FEL IBIBLIOTEKET

"I BIBLIOTEKET"

> Ändringar för FDL:

>Copyright (c) ÅRTAL DITT NAMN.

Här skulle översättningen liksom originalet kunna använda UTF-8-tecknet
för copyright.

>Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document
under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.1 or
any later version published by the Free Software Foundation; with the
<link linkend=\"fdl-invariant\">Invariant Sections</link> being LIST
THEIR TITLES, with the <link linkend=\"fdl-cover-texts\">Front-Cover
Texts</link> being LIST, and with the <link
linkend=\"fdl-cover-texts\">Back-Cover Texts</link> being LIST. A copy
of the license is included in the section entitled <quote>GNU Free
Documentation License</quote>.

Den här strängen är inte översatt.