Sammandrag av tp-sv, Vol 110, Utgåva 36

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Dec 10 20:58:54 CET 2014

On 2014-11-27 13:18, Arve Eriksson wrote:
> Jag ser i
> ../plugins/fullscreenbg/org.gnome.eog.plugins.fullscreenbg.gschema.xml.in.h:4
> att du använt "use-custom" oöversatt, medan nästa meddelande
> (../plugins/fullscreenbg/preferences_dialog.ui.h:1) är översatt till
> "Använd anpassad färg:"
> Min magkänsla är att "use-custom" i den tidigare strängen kan
> översättas till "anpassad färg", med tanke på sambandet med
> efterföljande sträng. Finns det någon särskild anledning till att låta
> det vara oöversatt?

Se mitt svar till Göran på detta:
http://listor.tp-sv.se/pipermail/tp-sv/2014-December/001897.html

> Sedan är väl 'sända' och 'skicka' inte de ord jag själv hade valt som
> översättning av 'upload', men det sticker inte i näsan såpass mycket
> att jag tänker be om en ändring.

Här har jag följt tidigare översättningar. Det finns rätt många
Gnome-paket där det översätts så.

> #: ../plugins/pythonconsole/eog-pythonconsole.metainfo.xml.in.h:1
> #: ../plugins/pythonconsole/__init__.py:87
> #: ../plugins/pythonconsole/pythonconsole.plugin.desktop.in.h:1
> ^^
> Här är något jag är osäker på för egen del: Du har översatt "console"
> till "konsol" (även i andra meddelanden), och jag har hittills varit
> bombsäker på att det stavas "konsoll". (... Och nu ser jag att
> stavningskontrollen i mitt e-postprogram släpper igenom 'konsol' men
> inte 'konsoll'. Börjar ana oråd.) Någon får gärna slå näven i bordet...?
Trodde själv länge att det skulle stavas "konsoll", tills jag råkade
titta på användningen utanför Gnome. Har faktiskt redan slagit näven i
bordet för ett halvår sedan, och föreslog då att gå över till den
rådande stavningen konsol:
http://listor.tp-sv.se/pipermail/tp-sv/2014-June/000709.html

> (Jag kollade i master-po-sv-10894.merged.po.)
>
> Arve Eriksson

Tack för din granskning, även om den inte ledde till några ändringar
hoppas jag mina svar är upplysande.

Med vänlig hälsning,
Anders Jonsson