Fråga om versaler, egennamn

Josef Andersson josef.andersson at gmail.com
Mon Jan 6 22:04:20 CET 2014

Hej listan,
Vi håller på att dra igång översättning av Ubuntu. Vi är några stycken
som har viljan, men är ganska orutinerade översättare.
En diskussionspunkt vi skulle vilja ha en synpunkt på är versaler i
meningar för sådant som kan tolkas som egennamn.

Det ska ju enligt korrekt svenska endast vara på egennamn, men är det
inte korrekt att ge komponenter egennamn?
Exempelvis Windows gör det med sin Utforskaren och Mac gör det med sin
Dock som alltid har versaler, även i meningar.

Att jag frågar beror på att vi har några centrala komponenter i Unity
som som skulle behöva namnge konsekvent - Dash, Programstartaren och så
vidare.
Exempel:
Ta bort från Programstartaren -
Ta bort från programstartaren

Å andra sidan skulle det då även gälla egennamn i meningar som "Lägg i
Papperskorgen" och det är väl mig veterligen inte praxis idag i
Linux-världen?

Så - vad blir bäst? Tack för svar:)

Vänligen
Josef