Översättning av Bijiben

Josef Andersson josef.andersson at gmail.com
Sön Jan 19 03:43:57 CET 2014

Hej Marcus,
jag har granskat din översättning och har några små förslag.

#: ../data/bijiben.appdata.xml.in.h:1
msgid "Notes is an editor allowing to make simple lists for later use."
msgstr ""
"Anteckningar är en redigerare som låter dig göra enkla listor för senare "
"bruk."

Redigerare brukar väl heta editor, se t.ex. Datatermgruppen -
http://www.datatermgruppen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=91&obj=a200&uttr=editor

#: ../data/bijiben.appdata.xml.in.h:2
msgid "It allows to use ownCloud as a storage location and online editor."
msgstr "Det låter dig använda ownCloud för online-lagring och
webbredigering."

Borde det inte vara Den istället för Det här?

#: ../src/bjb-empty-results-box.c:167
msgid "Please install 'Tracker' then restart the application."
msgstr "Var vänlig installera ”Tracker”, starta sedan om programmet."

Kanske skulle det vara... ”Tracker” och starta....

#: ../src/bjb-main-toolbar.c:141
msgid "Click on items to select them"
msgstr "Klicka på listpunkter för att välja dem"

items har jag sett översättas till objekt i andra översättningar - men
här är det nog bra att vara specifik.

#. Delete Note
#. Trash notes
#: ../src/bjb-main-toolbar.c:768 ../src/bjb-selection-toolbar.c:324
msgid "Move to Trash"
msgstr "Flytta till papperskorg"

I exempelvis Nautilus/Filer är papperskorg i bestämd form -> Flytta till
papperskorgen.

Vänligen
Josef

Message: 3