Konsol/Konsoll

Rune Karlsson kraputsniq at live.com
Sat Juni 14 18:26:03 CEST 2014

Att använda SAOB http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ som rättesnöre för att stava, är jag väldigt tveksam till. Prova att söka på t.ex dator eller diskett på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ och se vad som finns. Vad jag vet/tror så är SAOB en gammal odrbok som inte uppdateras överhuvudtaget, att SAOB läggs ut på nätet innbär inte att man bör använda den som ordbok. Om det inte gäller gamla ord förstås, som kanske inte används längre och saknas i moderna ordböcker eller lexikon.

Vi bör helst använda moderna ordböcker, min SAOL från 70-talet börjar väl bli lite gammal, kanske. Men där stavas ordet "konsol" konsol och inga alternativ anges. I plural stavas det konsoler.

Dessutom kan vi inte börja stava orden efter hur de låter i de olika landsändarna, det skulle isåfall bli ett riktigt sammelsurium. :)

Vänliga hälsningar Rune