Fwd: SV: Kolon som separator för klockslag

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Ons May 14 07:27:38 CEST 2014

Ja, då är det alltså bekräftat att även Språkrådet säger att
det numera bara är en smaksak, detta kan alltså urarta helt :)

Som jag skrev i min tidigare analys av . och : som separator så tolkar
jag situationen så vi numera har : som de facto standard för datorer
och elektronisk utrustning i Sverige. Dessutom visade det sig att Gnome
och andra Svenska översättningar redan idag använder kolon, vilket
skulle innebära rätt så mycket arbete att ändra.

Därmed förordar jag att man använder kolon som separator för tid,
eller rättare sagt tecknet '∶' (\u2236) som är ett vertikalt
centrerat kolon.

//Snaggen

ons 2014-05-14 klockan 03:54 +0200 skrev Gunnar Hjalmarsson