Bluetand? Blåtooth?

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Tis Sep 2 00:36:23 CEST 2014

Bluetooth eller Blåtand? Tp-sv brukar välja svenska ord om det finns,
men är det vist i detta fallet? Internetsökning ger vid handen att
"bluetooth dator" får c:a en miljon träffar medan "blåtand dator"
endast får 100k träffar. En snabb sökning bland gnomes .po-filer visar
att jag får dubbelt så många träffar för Bluetooth som för Blåtand.

gnome-shell och gnome-control-center använder Bluetooth.
gnome-bluetooth använder Blåtand.
gnome-user-share, network-manager-applet och phonemgr är
knasigast av alla och använder både Bluetooth _och_ Blåtand!

Ok, här behövs konsensus och ett visst mått av uppstädning.
Jag förespråkar Bluetooth trots det ursprungliga försöket att
använda Blåtand som begrepp när tekniken lanserades. Det
gör jag enkom för att Bluetooth verkar vara mer frekvent och
därför det som en användare kan tänkas förstå bäst.

Vad tycker du?