Komplettering av gnome-tweak-tool

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sön Sep 14 14:58:15 CEST 2014

> #: ../gtweak/tweaks/tweak_group_desktop.py:35
> msgid "Lock Screen"
> msgstr "Låsskärm"

Exakt vad gör den här inställningen?  Det är inte frågan "ja" eller
"nej" om man skall låsa skärmen vid inaktivitet?  I så fall bör det
inte vara sammanskrivet.  Men om det handlar om vad som skall visas
när skärmen låses skall det naturligtvis vara sammanskrivet.

> #: ../gtweak/tweaks/tweak_group_interface.py:129
> msgid "Shell not running"
> msgstr "Skal är inte igång"

Hellre bestämd form på svenska här: Skalet är inte igång.  Eller
alternativt: Inget skal är igång.

> #: ../gtweak/tweaks/tweak_group_shell.py:79
> msgid "When Laptop Lid is Closed"
> msgstr "När locket på den bärbara datorn är stängt"

Eller "stängs"?  Alltså just när det händer?

> #: ../gtweak/tweaks/tweak_group_windows.py:78
> msgid "Attached Modal Dialogs"
> msgstr "Fäst modala dialogrutor"

Det blir inte rätt form här, men återigen är jag osäker på vad som är
rätt.  Det kan vara en rubrik om modala dialogrutor som är fästa, i så
fall borde det vara "Fästa modala dialogrutor".

> #: ../gtweak/tweaks/tweak_group_windows.py:81
> #| msgid "Window theme"
> msgid "Window Action Key"
> msgstr "Fönsteraktiveringstangent"

Åtgärdstangent snarare än aktiveringstangent väl?

> #: ../gtweak/widgets.py:472
> msgid "Enable the dark theme hint for all the applications in the session"
> msgstr "Aktivera det mörka tematipset för alla program i sessionen"

Det låter som det är själva tipset som är mörkt.  Man kanske kan
formulera om det som: Aktivera tipset om mörkt tema för ...