Testade Gnome 3.14 live iso

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Tors Sep 25 09:30:32 CEST 2014

Hej,

Nu när Gnome 3.14 är ute, så laddade jag ner och testade deras live iso,
för att se översättningarna i rätt kontext. Saker jag noterade med den var:
1. I system menyn längst upp till vänster är "Wi-Fi" och "Mobile Broadband"
oöversatt. Detta beror dock på att de tar dessa benämningar från Network
Manager (tror jag) och den översättningen har inte åkt in än, då den ligger
och väntar på freedesktop.org. Får hålla koll på den, och ligga på om den
inte åker in snart.
2. I gnome-disks översikten (alltså huvudsidan) ser man labels
"Partitioning" och "Volumes", vilket är skumt då den är 100% översatt. Jag
kollade in koden för UI och där är dessa strängar markerade som
translatable. Så detta är oklart varför det händer. Någon med mer
erfarenhet kanske kan ta sig en titt.

I alla fall så ser det allra mesta väldigt bra ut! Exempelvis
gnome-software hade tidigare problem med att den visade vissa
underkategorier helt oöversatta, trots att översättning var gjord. Denna
bug är löst, så den ser bra ut.

Gnome 3.14 ger ett väldigt bra intryck på Svenska! Måste säga att jag
tycker att vi gjort ett grymt bra jobb som gett ett bra resultat!

//Snaggen